søndag 5. oktober 2008

Rypejakt i Gausdal fra 10.09.2008




Ja, så var jakta i gang. Det ble en våt opplevelse med mye tåke, regn, vind og lite fugl. Og i tillegg var det altfor mange jegere i området, her skulle det vært holdt litt igjen. Det er det jeg vil kalle å gå manngard, her skulle utmarksnæringa tydeligvis tjene det de kunne for det fantes ikke noe som kan kalles god viltforvaltning. Da jeg satt på fjelltoppene og så på alle som gikk i våre fotspor så lurer jeg virkelig på hvilken glede de hadde av jakta. Selvfølgelig var det hunder som jobbet og eiere som skrek seg hese, men de var jo ikke i nærheten av fugl. Bare flaks at ingen skjøt hverandre i tåka. Men vi hadde da opp noe fugl tidlig i jakta, men det ble ganske tynt etter hvert. Samt at vi så en enslig hjort som tuslet inn i fjellheimen. Vi fant også fullt redningsutstyr for søk i snøskred, så vi fikk jo med oss litt på turen. Frøya er ei flott jente som jeg forventer meg mye fra. Hun viste til tider solide søk og var flott å bruke i tåka, da hun holdt god kontakt med meg. Imponerte meg også at hun var veldig utholdende. Viste ingen tretthetstegn hele uka vi var i fjellet, så grunnlaget vi la i høst bar frukter. Vi mangler vel fortsatt litt på ro i oppflukt, men vi får bruke tiden så kommer det nok. Høstprøvene har vi ventet med da jeg ikke synes det er noe vits å reise med en hund som ikke er helt der enda. Har tenkt litt på vinterprøver. Vi får sjå.

Ingen kommentarer: